Funkcje i zadania dystrybucji cz.2
W procesie dystrybucji produkty pokonują ilościowe, asortymentowe, czasowe, własnościowe i przestrzenne bariery, oddzielające producentów od finalnych nabywców ich produktów.
Współcześnie, w związku z rozwojem powtórnego zagospodarowania wyeksploatowanych produktów i odpadów (recyklingu) wyróżnia się następujące grupy funkcji dystrybucji:[1]
- Funkcje przedtransakcyjne:
- zbieranie i przekazywanie informacji rynkowych,
- promocja produktów i firm,
- poszukiwanie i zgłaszanie ofert kupna-sprzedaży,
- nawiązywanie kontaktów handlowych,
- negocjowanie warunków umów stwarzających podstawy prawne dla przepływu własności do przemieszczanych produktów.
- Funkcje transakcyjne: [3]
- obsługa zamówień,
- transport produktów od dostawców do odbiorców,
- magazynowanie,
- zarządzanie zapasami,
- kompletacja zamówień,
- realizacja płatności.
- Funkcje potransakcyjne: [5]
- zapewnienie obsługi gwarancyjnej,
- serwis wspomagający montaż, serwis, naprawa i obsługę dostarczonych produktów,
- zagospodarowanie odpadów powstających w trakcie eksploatacji produktów,
- powtórne wykorzystanie zużytych produktów
- badanie stopnia zadowolenia nabywców z dokonanych zakupów,
- gromadzenie informacji o oczekiwanych przez klientów formach i standardach obsługi,
- badanie przyczyn ewentualnej utraty klientów.
Funkcje dystrybucyjne mogą być wykonywane przez samych wytwórców produktów lub zlecone pośrednikom. Poziom ich realizacji powinien spowodować dotarcie z produktem do jak szerszej liczby potencjalnych nabywców, sprzyjać ich przeobrażaniu w nabywców rzeczywistych i lojalnych oraz umożliwić pozyskanie klientów od konkurencji, a w konsekwencji zwiększyć sprzedaż i zyski przedsiębiorstwa oraz jego udział w rynku. [7]
[1] Źródło: P. Cyplik, D.Głowacka-Fertsch, M Fertach, „Logistyka przedsiębiorstw dystrybucyjnych”, Poznań 2008, s. 11-12.
[2] Źródło: A. Czubała, „Dystrybucja produktów”, Warszawa 2001, s. 17-18.
[3] Źródło: P. Cyplik, D.Głowacka-Fertsch, M Fertach, „Logistyka przedsiębiorstw dystrybucyjnych”, Poznań 2008, s. 11-12.
[4] Źródło: A. Czubała, „Dystrybucja produktów”, rolety podtynkowe Warszawa 2001, s. 14-15.
[5] Źródło: P. Cyplik, D.Głowacka-Fertsch, M Fertach, „Logistyka przedsiębiorstw dystrybucyjnych), Poznań 2008, s. 11-12.
[6] Źródło: A. Czubała, „Dystrybucja produktów”, Warszawa 2001, s. 15.
[7] Źródło: A. Czubała, „Dystrybucja produktów”, Warszawa 1996, s. 15.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz