Metody wspomagające procesy
Lean management
– wywodzi się z praktyki zarządzania w japońskim przemyślesamochodowym. Zarządzanie odchudzające, powodujące upraszczanie organizacji i
zarządzania. Istotą jest wysmuklenie przedsiębiorstw poprzez wprowadzenie znaczących
zmian w zakresie działalności w strukturze majątku firmy, sposobie organizacji oraz
dziedzinie zarządzania personelem, jak też ukształtowania zachowań i postaw pracowników
w firmie.
Proces zmian skupia się na ustawicznej racjonalizacji działań podmiotu oraz weryfikacji jego
relacji z otoczeniem.
Koncepcja Lean management zmierza do uzyskiwania wysokiej produktywności i jakości
produktów, przy maksymalnym usprawnieniu organizacji wszelkich procesów pracy.
Istotą jest walka z mudą (marnotrawstwo)
Tak więc muda to:
- usterki wymagające naprawy
- produkcja rzeczy, których nikt nie chce
- przemieszczanie się pracowników i transport towarów z miejsca na miejsce
bez żadnego celu
- ludzie stojący przy kolejnej operacji i czekający
- towary i usługi, które nie spełniają oczekiwań Klienta
Cele Lean managementu:
- skrócenie cyklu produkcyjnego
- wysoka integracja procesu produkcyjnego
- terminowość dostaw oraz partnerska współpraca z dostawcami
- minimalizacji zapasów
- maksymalne wykorzystanie zdolności produkcyjnych
10 zasad pracy w systemie Lean management
1)praca grupowa2)odpowiedzialność osobista
3)sprzężenie zwrotne
4)racja Klienta
5)priorytet wartości dodanej – korzyści dla Klienta
6)standaryzacja – procesy/procedury zestandaryzowane – żeby każdy każdego mógł zastąpić
7)ciągłe ulepszanie
8)natychmiastowa eliminacja przyczyn błędów
9)przewidywanie
10)stopniowe doskonalenie
Reeingeenering
– twórcy Hammen i Champy określają reein.jako zaczynanie od nowego lubszersza definicja: fundamentalnie przemyślane od nowa radykalne przeprojektowanie
procesów w firmie, prowadzące do dramatycznej (przełomowej) poprawy według
krytycznych współczesnych miar osiągania wyników (tj. koszty, jakość, serwis, szybkość).
Punktem wyjścia w tej metodzie jest dogłębna aktualizacja potrzeb klienta, a celem
optymalizacja trzech podstawowych mierników efektywności: jakość , koszt, termin realizacji
PROJEKTOWANIE PROCESU WG MODELU SIPOC
SUPLIERS INPUTS PROCESS OUTPUTS COUSTOMERS
Ogólne zasady reein. :
- wychodzić do potrzeb Klienta
- analizować procesy w przedsiębiorstwie
- uwzględniać istniejące ograniczenia
- myśleć inaczej
Szczególne zasady reein.
- działanie powinno się organizować wokół wyników, a nie wokół zadań
- użytkownicy wyniku procesu powinni być organizatorami procesu
- zasoby przestrzennie rozproszone należy traktować tak jakby nie znajdowały
się w jednym miejscu
- procesy równoległe należy koordynować w trakcie ich wykonywania
- decyzje powinny być podejmowane równolegle w tym samym czasie w
miejscu realizacji procesu
- gromadzone informacje powinny spływać do jednego ogólnie dostępnego
banku danych
- rolety zewnętrzne Łódź https://www.wolny.org.pl/
Wskazania BPR (gdzie stosować?)
Ze względu na swój rewolucyjny charakter BPR powinien więc być wykorzystany przedewszystkim w przedsiębiorstwach, które są w trudnej sytuacji, nie mają nic do stracenia, w
których usprawnienie procesów poprzez ciągłe ewolucyjne zmiany nic już nie dają.
Proces, a różnice kulturowe
W procesach realizowanych z udziałem firm japońskich, niemieckich i polskich określane „5
minut” będzie oznaczać w firmie:
- niemieckiej 5 minut
- polskiej 15-45 minut
- japońskiej 4,5 minuty, a wieczorem dwugodzinne zebranie czemu nie mogą to
być 4 minuty
METODA KAIZEN
Nazwa pochodzi od japońskiego słowa kai – zmiana, zen – do lepszego, co oznacza ciągłe
usprawnienie, doskonalenie, małymi krokami. Kaizen polega na zaangażowaniu wszystkich
pracowników organizacji, niezależnie od szczebla, stałe poszukiwanie pomysłów
udoskonalania wszystkich obszarów organizacji.
O C P
I s
Podstawową regułą tej filozofii jest ciągłe zaangażowanie oraz chęć ciągłego doskonalenia
procesów organizacji. Jej zastosowanie sprowadza się nie tylko do tego by produkt, czy
usługa odpowiadały określonym wymaganiom jakości.
CELE KAIZEN:
- wzrost wydajności procesu poprzez rozwiązywanie problemów na poziomie
elementów składowych procesu
- eliminacje błędów (optymalizacja kosztów, bez wpływu na wartość dodaną)z
procesów
GŁÓWNE ZASADY KAIZEN
1) Procesy i rezultaty (nie tylko rezultaty)2) Ciągła analiza całego systemu
3) Nie ocenianie i obwinianie
4) Wszyscy pracownicy na każdym poziomie muszą być zaangażowani w doskonalenie
procesów
INNE ZASADY KAIZEN
- problemy stwarzają możliwości
- pytaj 5 razy dlaczego
- bierz pomysły od wszystkich
- myśl nad rozwiązaniem możliwości do wdrożenia
- odrzucaj ustalany stan rzeczy
- wymówki, że czegoś się nie da zrobić są zbędne
- wybieraj proste rozwiązania, nie czekaj na te idealne
- użyj sprytu zamiast pieniędzy
- pomyłki koryguj na bieżąco
- ulepszanie nie ma końca
- rolety podtynkowe https://www.wolny.org.pl/Rolety-lodz/Rolety-zewnetrzne-podtynkowe.html
We wspomaganiu procesów w firmie świetnie sprawdzają się też odpowiednio dobrane pod aktualne potrzeby systemy IT Sente. Raczej trudno spotkać w dzisiejszych czasach przedsiębiorstwa, które nie korzystałyby z takich dobrodziejstw technologii. Niezależnie od branży.
OdpowiedzUsuńFajnie opisane:) Kaizen to moj faworyt tez w zyciu prywatnym:) Dobre zarzadzanie to pdostawa tak samo jak rozwijanie kadr czy branding ( wartos rpawdzić https://spolka.org/sprawozdanie-finansowe-spolki-za-rok-2019/) BEz tego ani rusz:)
OdpowiedzUsuńFirmy nie są w stanie przewidzieć sytuacji kryzysowych. Obecnie mamy pandemię, którą właśnie do takich zaliczamy. Na tą sytuację warto było wcześniej się przygotować i planować wdrożenie ciągłości działania (BCM). Polecam artykuł na ten właśnie temat https://kpmgspot.pl/produkt/zarzadzanie-kryzysowe-i-ciaglosc-dzialania-bcm/ .
OdpowiedzUsuń