poniedziałek, 5 marca 2018

Kanały dystrybucji - definicja, struktura oraz przepływ w kanałach dystrybucji

Kanały dystrybucji - definicja, struktura oraz przepływ w kanałach dystrybucji


Jednym z podstawowych pojęć powiązanych z dystrybucją jest pojecie kanału dystrybucji. Wybór kanału dystrybucji powinien stanowić dla każdego przedsiębiorstwa sprawę kluczową, gdyż przyjęcie błędnego systemu dostaw może prowadzić do spadku obrotów, a co za tym idzie zmniejszenia udziału w rynku. Konsekwencją mogą być gorsze wyniki finansowe i zagrożenie likwidacją przedsiębiorstwa.




Jednym z podstawowych pojęć powiązanych z dystrybucją jest pojecie kanału dystrybucji. Wybór kanału dystrybucji powinien stanowić dla każdego przedsiębiorstwa sprawę kluczową, gdyż przyjęcie błędnego systemu dostaw może prowadzić do spadku obrotów, a co za tym idzie zmniejszenia udziału w rynku. Konsekwencją mogą być gorsze wyniki finansowe i zagrożenie likwidacją przedsiębiorstwa.
----------
 W literaturze możemy spotkać wiele definicji kanałów dystrybucji, zwanych też kanałami marketingu.[1] Jedna z najpopularniejszych definicji mówi, że:

Kanału dystrybucji jest to zbiór wzajemnie zależnych od siebie organizacji współuczestniczących w procesie dostarczania produktu lub usługi do użytkownika lub konsumenta.[2]

Zgodnie z powyższą definicją można wyznaczyć podmiotową strukturę kanału dystrybucji, na którą składają się:[3]
  • uczestnicy, którzy sprzedają i kupują produkty, przejmując i przekazując tym samym prawo własności do towarów – są to producenci rolet zewnętrznych, hurtownicy jak również nabywcy indywidualni i instytucjonalni,
  • pośrednicy handlowi z ograniczonym zakresem świadczonych usług, nie przejmujący prawa własności do dystrybuowania towarów, lecz aktywnie wspomagających jego przechodzenie – należą do nich agenci i brokerzy,
  • instytucje oferujące różnego rodzaju usługi na rzecz innych uczestników kanału, wspomagając tym samym ich działania – są to banki, ubezpieczyciele, przewoźnicy, spedytorzy, agencje badań rynku oraz reklamowe i tym podobne.

W definicjach, które kładą nacisk na funkcjonalny aspekt przyjmuje się, że:

Kanał dystrybucji jest to łańcuch kolejnych ogniw (instytucji i osób), za pośrednictwem których następuje przepływ jednego lub większej liczby strumieni związanych z działalnością marketingową.[4]


Do najistotniejszych form zalicza się przepływ:[5]
  • informacji (np. gromadzenie i przekazywanie informacji odnośnie potencjalnych klientów, odbiorców, konkurentów, szans i zagrożeń),
  • promocji (np. przekazywanie wymownych, zachęcających do dokonania zakupu informacji na temat oferowanych produktach),
  • negocjacji (np. znajdowanie potencjalnych klientów, ustalanie warunków przeprowadzenia transakcji kupna-sprzedaży w celu sporządzenia umowy i przekazania tytułu własności produktów),
  • zamówień, umów (np. przekazywanie informacji o intencji zakupu partii produktów (link sponsorowany rolety zewnętrzne)),
  • produktów (np. spedycja, transport fizyczny, magazynowanie),
  • płatności (np. regulowanie przez banki należności w imieniu nabywców, finansowanie zapasów),
  • prawa własności (np. przekazywanie prawa własności z jednego uczestnika kanału na drugiego),
  • ryzyka (np. przejmowanie ryzyka związane jest z przemieszczaniem przez kanał produktów, regulacja zobowiązań)

 Kierunek przepływu powyższych strumieni jest zróżnicowany, co obrazuje rysunek 1.2. Niektóre z nich, jak promocja, produkty i prawo własności, płyną od producenta do finalnego nabywcy, natomiast inne, czyli zamówienia i umowy oraz płatności, płyną odwrotnie, od finalnego nabywcy do producenta. Natomiast informacje, negocjacje i ryzyko są strumieniami dwukierunkowymi.


[1] Źródło: A. Czubała, „Dystrybucja produktów”, Warszawa 2001, s. 18.
[2] Źródło: Praca zbiorowa pod redakcją Krzysztofa Rutkowskiego, „Logistyka dystrybucji”, Warszawa 2005, s. 17.
[3] Źródło: A. Czubała, „Dystrybucja produktów”, rolety zewnętrzne podtynkowe Warszawa 2001, s. 18-19.
[4] Źródło: A. Czubała, „Dystrybucja produktów”, Warszawa 2001, s. 19-20.

4 komentarze:

  1. U nas w firmie za organizuję i nadzór całej dystrybucji odpowiedzialne jest oprogramowanie https://sente.pl/blog/cyfryzacja-magazynu-cyfrowa-transformacja-jak-w-praktyce-biznesowej-wykorzystac-popularne-koncepcje/. Wcześniej działaliśmy na tabelach i wykresach, ale dopiero system w pełni zaspokaja nasze potrzeby. Niesamowicie ułatwia pracę i pozwala na kontrolę całego przedsięwzięcia z jednego miejsca.

    OdpowiedzUsuń
  2. W sumie ja się do końca na tych rzeczach nie znam, ale myślę, że jeszcze co nieco poczytam. Jestem również zadowolona z tego co za znajduję na stronie https://smartix.pl/ gdyż dla mnie czytanie nowinek jest bardzo ważną sprawą.

    OdpowiedzUsuń
  3. XDDD dobre krypto reklamy wszędzie XD

    OdpowiedzUsuń
  4. Dobry wybór kanałów dystrybucji jest kluczowy dla sukcesu, ale równie ważna jest obsługa platform e-commerce, która zapewnia płynność zamówień i satysfakcję klientów.

    OdpowiedzUsuń