czwartek, 16 maja 2019

ZARZĄDZANIE PROCESAMI - co to jest proces - schemat budowy - rodzaje procesów - silniki do rolet ASA


ZARZĄDZANIE PROCESAMI


   Co to jest zarządzanie procesowe?

Jest to uporządkowane podejście do zarządzania organizacją, przez identyfikację, opisanie, monitorowanie i doskonalenie procesów biznesowych. Podejście to pozwala na kontrolowanie przez zarządzających tego z jaką powtarzalnością i na jakim poziomie wykonywana jest praca. Pozwala lepiej widzieć w jakim stopniu spełniane są wymagania stron, a także gdzie leży potencjał pracy. Zarządzanie procesowe to dążenie do maksymalnego udziału w strukturze organizacji elementów dodających wartość i minimalizacji udziału operacji nieefektywnych.

SCHEMAT IDEOWY


 

    Istota zarządzania procesowego

Opiera się na założeniu, że na obecnym etapie rozwoju usprawnienie funkcjonowania organizacji, poprzez doskonalenie jej poszczególnych działań jest nieskuteczne, gdyż dopiero całe sekwencje tych działań czyli procesy, przyczyniają się do realizacji strategii organizacji.

     Co to jest proces?

Uporządkowany i połączony zbiór działań wytwórczych lub usługowych wykonywanych w określonym czasie, przynoszących w efekcie korzyści Klientowi zewnętrznemu lub wewnętrznemu. Proces to pewien łańcuch wartości, a na każdym etapie procesu powinien być wnoszony wkład, zwiększający wartość dodaną wyrobu czy usługi. Proces – działanie lub zbiór działań wzajemnie powiązanych lub wzajemnie oddziaływających, które przy wykorzystaniu zasobów przekształcają wejścia w wyjścia.




                             

    Istota pojęcia procesu gospodarczego

1)     Proces jest łańcuchem sekwencyjnych czynności, które transformują mierzalne wejścia w mierzalne wyjścia
2)     Proces ma mierzalny cel – najogólniej jest nim tworzenie wartości uznanej i zweryfikowanej przez odbiorcę, zawartej w produkcie, usłudze, informacji lub innym możliwym do zdefiniowania efekcie końcowym
3)     Proces ma dostawcę i odbiorcę, jego granice są wyznaczone przez jakiś zdefiniowany rodzaj transakcji zakupu i sprzedaży wytworu
4)     Proces może być powtarzalny – co oznacza, że możliwe jest jego zapisanie.

     Co to jest zadanie?

Zadanie to fragment pracy, to działalność gospodarcza zasadniczo wykonywana przez jedną osobę. Natomiast proces to powiązana grupa zadań, których wspólny rezultat stanowi wartość dla Klienta.

     Rodzaje procesów

1)  Procesy tworzące wartość dodaną, a więc kluczowe z punktu widzenia działalności przedsiębiorstwa dla Klienta – Klient gotów jest zapłacić za produkt (procesy podstawowe)
2)     Procesy nie tworzące wartości dodanej dla Klienta – ale niezbędne do wykonania procesów dodających wartości (procesy pomocnicze, zarządcze)
3)     Procesy nie dodające wartości, ani nie umożliwiające jej wytworzenia np. opóźnienia, braki, nadmierne sprawdzanie

Ad1) Procesy podstawowe (główne, operacyjne), przynoszą dochód firmie.

-        w efekcie działania podstawowego powstaje wyrób
-        procesy te tworzą wartość dodaną
-        najczęściej zalicza się do nich procesy mające wpływ na pozycję rynkową
-        procesy te prowadzą do osiągnięcia głównych celów biznesowych firmy
-        są to procesy przynoszące organizacji pieniądze

Przykłady procesów podstawowych:
a)  rozwój produktu ( silniki do rolet ASA https://www.wolny.org.pl/Rolety-lodz/blog/silniki-asa.html  )
b)     sprzedaż
c)     realizacja zamówienia
d)     zaopatrzenie
e)     produkcja lub usługa montażu
f)      dystrybucja
g)     obsługa po sprzedażowa

Ad2) Procesy pomocnicze ( wspomagające)

Procesy powiązane z realizacją zadań wspomagających całą działalność firmy. Powstają w celu sprawnego funkcjonowania procesów podstawowych , mają pośredni wpływ na tworzenie wartości dodanej w firmie, mają bezpośredni wpływ na kreację wartości dla Klienta wewnętrznego.
Przykłady procesów pomocniczych:
a)     zarządzanie finansami
b)     marketing
c)     zarządzanie personelem
d)     zarządzanie jakością

Ad3) Procesy zarządcze – związane z nadzorem i/lub kontrolą działalności firmy

Efektem może być:
a)     strategia działania firmy
b)     plany organizacyjne
c)     plany finansowe
d)     zalecenia wynikające z kontroli działalności firmy

6 komentarzy:

  1. Prowadzę własny magazyn i obecnie jestem na etapie poszukiwania udoskonaleń. Znalazłem taką stronę http://nedcon.pl/produkty/regaly-paletowe/ i chcę stamtąd zamówić nowe regały przesuwne do magazynu. W przyszłym roku planuje rozbudowę hali magazynowej

    OdpowiedzUsuń
  2. Zarządzanie procesowe sprawdza się przede wszystkim w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Odpowiednio dobrany system https://www.sente.pl/teneum/wms/podstawowe-informacje/ pozwala na zwiększenie wydajności pracy i znaczną poprawę jakości realizowanych zamówień, ale przede wszystkim wpływa na redukcję kosztów.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo dobrze wyjaśnione. Mam wrażenie, że w wielu przedsiębiorcach trzeba wręcz zaszczepiać świadomość tego jaka jej istota zarządzania procesami i czym one tak naprawdę są. Kiedy już to będzie jasne, można brać się do praktyki. Osobiście przetestowałam systemy sidgroup wspomagające zarządzanie procesami i muszę przyznać, że takie gotowe rozwiązania są znakomite. Zostawię więc link https://sidgroup.pl/oferta/rozwiazania-e-biznes/sidppk

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetne schematy i za pewne za jakiś czas skorzystam z nich w swojej firmie. Dodatkowo podrzucę Wam jeszcze stronę https://www.damaztorebka.pl/dlaczego-wlasciwie-zarzadzanie-procesami-w-firmie-jest-takie-wazne/ na której znajdziecie świetny artykuł o tym, jak właściwie zarządzać wszystkimi procesami w naszej firmie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bez sprawnych procesów firma upada tak szybko, że to jest dramat. Szczególnie jest to widoczne w świezo otwartych przedsiebiorstwach, założonych przez ludzi którzy dopiero się uczą biznesu. jest wtedy tak duzo na glowie, ze zapomina sie o podstawach. Polecam sobie ułatwić sprawę i skorzystać usług firm które zajmują się przygotowaniem brandu, stron itd. Mozna wybrac dowolny: dowolny (url/brand) Polecam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Outsourcing procesowy jest efektywną strategią dla firm dążących do poprawy swojej wydajności operacyjnej. Przez delegowanie pewnych procesów biznesowych do specjalistów zewnętrznych, przedsiębiorstwa mogą koncentrować się na swoich podstawowych działaniach. Ta praktyka pozwala na zwiększenie elastyczności, redukcję kosztów i wykorzystanie zaawansowanej wiedzy specjalistów. Jest to szczególnie korzystne dla firm, które chcą innowacyjnie zarządzać swoimi zasobami i skupić się na strategicznych celach biznesowych.

    OdpowiedzUsuń