poniedziałek, 5 marca 2018

Dystrybucja fizyczna (część 2.) - funkcje (subsystemy)

Dystrybucja fizyczna (część 2.) - funkcje (subsystemy)


W skład kosztów dystrybucji fizycznej wchodzą tak zwane subsystemy (funkcje) dystrybucji fizycznej, do których zalicza się obsługę zamówień, transport, utrzymania magazynów i utrzymania zapasów.




 Obsługa zamówień stanowi pierwsze ogniwo w procesie fizycznej dystrybucji. W skład cyklu obsługi zamówień wchodzi przekazanie zlecenia przez kupującego, przyjęcie zamówienia, zweryfikowanie wiarygodności zamawiającego, wysyłkę towaru i faktury oraz uzyskanie zapłaty. Im krótszy jest to cykl, czyli czas upływający między złożeniem zmówienia a zapłatą, tym uzyskuje się wyższy poziom obsługi dystrybucyjnej klientów.[1]
 Koszty obsługi zamówień mają charakter stały i nie zależą od ilości zamawianych produktów. Do kosztów związanych z obsługą zamówień zalicza się:[2]
  • koszty kreowania kontaktów handlowych i wymiany informacji (delegacje, koszty telekomunikacyjne),
  • koszty konstruowania własnych ofert handlowych (katalogów, wzorów zamówień),
  • koszty związane z przyjmowaniem, opracowywaniem, modyfikacją zamówień, wystawianiem faktur, ustalaniem należności,
  • koszty wytworzenia i funkcjonowania systemu informatycznego w procesie wykonywania zamówień (koszty zakupu, instalacji, montaż i naprawa komputerów, nabycia oprogramowania komputerowego, obsługi systemu informatycznego).

 Transport jest kolejną fazą w procesie fizycznej dystrybucji. Obejmuje on czynności, które są niezbędne do fizycznego przemieszczania produktów w przestrzeni, czyli z miejsca wysyłki do miejsca odbioru. Do głównego zadania transportu należy dostarczenie towaru we właściwym czasie i odpowiedniej formie do wskazanego miejsca.[3]
 Koszty związane z transportem wynoszą około 40% całkowitego kosztu dystrybucji fizycznej, co stanowi znaczną jego część i obrazuje jak ważny jest to podsystem. rolety zewnętrzne Koszty te mogą występować w postaci kosztów eksploatacji własnego transportu i wtedy są one kosztami stałymi, lub w sytuacji korzystania z obcych środków transportu przybierają postać ceny obcych usług transportowo spedycyjnych, a ich wielkość uzależniona jest od cennika lub wcześniejszych ustaleń. Niezależnie od powyższych rodzajów o kosztach transportu decydują takie czynniki jak:[4]
  • odległość i czas przewozu,
  • typ przewożonego ładunku,
  • wielkość jednorazowej partii ładunku,
  • rodzaj wykorzystanego środka transportu i stopień jego użycia,
  • wielkość pracy związanej z przewozowej towaru (załadunek, wyładunek, czynności spedycyjne),
  • koszty wynikające ze strat transportowych.

 Utrzymanie magazynów jest ważną częścią dystrybucji fizycznej. Do producentów i pośredników handlowych, biorących udział w dystrybucji, należy wybór sposobu przechowywania posiadanych produktów. Mogą korzystać z magazynów własnych bądź też mogą wynajmować powierzchnię w magazynach publicznych. Wybór sposobu magazynowania uzależniony jest od kilku czynników między innymi takich jak ilość składowanych produktów, warunki ich przechowywania zmienność asortymentu, zapotrzebowanie u odbiorców. rolety zewnętrzne Łódź Każdy przedsiębiorstwo musi przeanalizować, czy bardziej opłacalne jest ponoszenie stałych kosztów posiadania własnego magazynu, niezależnie od poziomu jego wykorzystania ale z pełną kontrolą nad warunkami przechowywania produktów, czy też bardziej opłacalny jest wynajem powierzchni magazynowej, dobranej w zależności od aktualnych potrzeb, rodzaju i wielkości przechowywanych zapasów. Wynajem powierzchni wiąże się z koniecznością ponoszenia opłat za dzierżawę i nie daje pełnej kontroli nad sposobem i warunkami składowania.
Do kosztów magazynowania w magazynach własnych zaliczamy między innymi:[5]
  • zarządzanie i wykonywanie procesów magazynowania (przyjęcie, składowanie, kompletacja i wydanie ładunku),
  • utrzymanie magazynów i ogólnej infrastruktury magazynowej,
  • amortyzacja środków trwałych,
  • usługi pomocnicze, takie jak ochrona obiektu ubezpieczenie.

 Utrzymanie zapasów oznacza stan fizycznego skumulowania produktów w celu zachowania ciągłości sprzedaży i udostępnienia nabywcy możliwości wyboru. Konieczność gromadzenia zapasów wiąże się z trudnością w synchronizacji w czasie popytu z podażą określonego asortymentu, sezonowości i specjalizacji produkcji, okresowości dostaw, dążenia do zaspokojenia u nabywców oczekiwanego przez nich poziomu obsługi, a przede wszystkim umożliwienie dostępu do produktu w dogodnych dla nich warunkach. rolety zewnętrzne podtynkowe Dlatego sprawą zasadniczą dla każdego przedsiębiorstwa jest ustalenie optymalnego poziomu zapasów, który zapewni ciągłość sprzedaży i właściwy poziom usług, przy jednoczesnej minimalizacji kosztów związanych z zakupem i utrzymywaniem zapasów.[6]
Koszty utrzymania zapasów obejmują: [7]
  • koszty zaangażowania środków własnych lub obcych w finansowanie zapasów,
  • zmienne koszty składowania,
  • ubezpieczenia,
  • fizyczne i ekonomiczne starzenie się zapasów (zniszczeń, upływu terminu ważności, kradzieży),
  • dokańczanie procesu produkcyjnego poprzez, porcjowanie, rozlewanie, sortowanie,  paczkowanie, znakowanie.


[1] Źródło: A. Czubała, „Dystrybucja produktów”, Warszawa 2001, s 149.
[2] Źródło: Ibidem, s. 149-150.
[3] Źródło: Ibidem, s. 150.
[4] Źródło: Ibidem, s. 151-152.
[5] Źródło: B. Śliwczyński, „Planowanie logistyczne”, Poznań 2008, s 68.
[6] Źródło: A. Czubała, „Dystrybucja produktów”, rolety podtynkowe 2001, s. 155.
[7] Źródło: Ibidem, s. 156.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz