poniedziałek, 5 marca 2018

Funkcje i zadania dystrybucji cz.2

Funkcje i zadania dystrybucji cz.2


W procesie dystrybucji produkty pokonują ilościowe, asortymentowe, czasowe, własnościowe i przestrzenne bariery, oddzielające producentów od finalnych nabywców ich produktów.



Współcześnie, w związku z rozwojem powtórnego zagospodarowania wyeksploatowanych produktów i odpadów (recyklingu) wyróżnia się następujące grupy funkcji dystrybucji:[1]
  • Funkcje przedtransakcyjne:
  • zbieranie i przekazywanie informacji rynkowych,
  • promocja produktów i firm,
  • poszukiwanie i zgłaszanie ofert kupna-sprzedaży,
  • nawiązywanie kontaktów handlowych,
    • negocjowanie warunków umów stwarzających podstawy prawne dla przepływu własności do przemieszczanych produktów.
Głównym ich celem jest koordynacja podaży z popytem na dany produkt dzięki zapewnieniu odpowiedniej przepustowości kanałów dystrybucji. Przejawem realizacji tych funkcji są decyzje co do długości, szerokości i struktury kanału oraz typu powiązań jego uczestników.[2]

  • Funkcje transakcyjne: [3]
  • obsługa zamówień,
  • transport produktów od dostawców do odbiorców,
  • magazynowanie,
  • zarządzanie zapasami,
  • kompletacja zamówień,
  • realizacja płatności.
Dzięki tym czynnościom następuje fizyczny przepływ produktów od wytwórcy do nabywcy, czyli dystrybucja fizyczna lub logistyka dystrybucji (np. rolety zewnętrzne Łódź). Głównym ich celem jest osiągnięcie pożądanego prze nabywców poziomu obsługi, przy minimalizacji kosztu całkowitego dystrybucji.[4]
  • Funkcje potransakcyjne: [5]
  • zapewnienie obsługi gwarancyjnej,
  • serwis wspomagający montaż, serwis, naprawa i obsługę dostarczonych produktów,
    • zagospodarowanie odpadów powstających w trakcie eksploatacji   produktów,
  • powtórne wykorzystanie zużytych produktów
  • badanie stopnia zadowolenia nabywców z dokonanych zakupów,
    • gromadzenie informacji o oczekiwanych przez klientów formach i standardach obsługi,
  • badanie przyczyn ewentualnej utraty klientów.
Głównym celem funkcji potransakcyjnych jest utrzymanie kontaktów z nabywcami, zaspokajanie ich potrzeb i oczekiwań oraz wpływanie na ich lojalność.[6]
Funkcje dystrybucyjne mogą być wykonywane przez samych wytwórców produktów lub zlecone pośrednikom. Poziom ich realizacji powinien spowodować dotarcie z produktem do jak szerszej liczby potencjalnych nabywców, sprzyjać ich przeobrażaniu w nabywców rzeczywistych i lojalnych oraz umożliwić pozyskanie klientów od konkurencji, a w konsekwencji zwiększyć sprzedaż i zyski przedsiębiorstwa oraz jego udział w rynku. [7]


[1] Źródło: P. Cyplik, D.Głowacka-Fertsch, M Fertach, „Logistyka przedsiębiorstw dystrybucyjnych”, Poznań 2008, s. 11-12.
[2] Źródło: A. Czubała, „Dystrybucja produktów”, Warszawa 2001, s. 17-18.
[3] Źródło: P. Cyplik, D.Głowacka-Fertsch, M Fertach, „Logistyka przedsiębiorstw dystrybucyjnych”, Poznań 2008, s. 11-12.
[4] Źródło: A. Czubała, „Dystrybucja produktów”, rolety podtynkowe Warszawa 2001, s. 14-15.
[5] Źródło: P. Cyplik, D.Głowacka-Fertsch, M Fertach, „Logistyka przedsiębiorstw dystrybucyjnych), Poznań 2008, s. 11-12.
[6] Źródło: A. Czubała, „Dystrybucja produktów”, Warszawa 2001, s. 15.
[7] Źródło: A. Czubała, „Dystrybucja produktów”, Warszawa 1996, s. 15.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz