poniedziałek, 5 marca 2018

Funkcje i zadania dystrybucji cz.1

Funkcje i zadania dystrybucji cz.1


 Podstawowym zadaniem dystrybucji jest dostarczenie klientom pożądanych przez nich produktów do miejsc, w których chcą je nabyć, w odpowiadającym im czasie, na uzgodnionych warunkach i po akceptowanej przez nich cenie.[1]





 Zadaniem dystrybucji jest również wypełnienie różnych „luk” znajdujących się pomiędzy strefą produkcji a konsumpcji. Do luk tych należą:[2]
  • Luka czasowa. Dotyczy ona sytuacji, gdy klienci dokonują zakupów w sposób nieciągły, czyli w większych lub mniejszych odstępach czasu, w dogodnej dla siebie chwili. Natomiast większość firm, w celu minimalizacji kosztów, prowadzi produkcję w systemie ciągłym. Te dwie linie czasowe nie zawsze się pokrywają, co może skutkować brakiem poszukiwanego produktu bądź zwiększeniem kosztów produkcji. Dystrybucja ma za zadanie zapewnić dostępność wymaganego przez klientów dobra przy jednoczesnym zapewnieniu optymalnych warunków dla sfery produkcji.
  • Luka przestrzenna. Ma ona związek z wyborem lokalizacji przez producentów i rozproszeniem przestrzennym konsumentów. Typowymi determinantami wpływającymi na lokalizację ośrodków produkcyjnych są: dostępna powierzchnia i możliwość jej zagospodarowania (ewentualnej rozbudowy), dostępna infrastruktura, warunki gospodarcze, pomoc samorządów (specjalne strefy ekonomiczne), dostępność do wyspecjalizowanej grupy pracowników. Miejsce produkcji zazwyczaj nie pokrywa się z miejscem zapotrzebowania na dany wyrób, dlatego konieczne jest przemieszczanie się produktów do miejsc, w których są one nabywane przez konsumentów.
  • Luka ilościowa. Dotyczy ona sytuacji, gdy zapotrzebowanie na dany wyrób u pojedynczego konsumenta jest znacznie mniejsze od ilości wytwarzanego dobra (np. rolety zewnętrzne ) Może mieć to związek na przykład z technologią produkcji, która wymaga wytworzenia dużej ilości produktu, by taka produkcja była opłacalna. Dzięki dystrybucji można skonsolidować wszystkie pojedyncze zamówienia na dany produkt, tak by jego wytworzenie stało się opłacalna dla producenta.
  • Luka w asortymencie. Polega na braku zróżnicowania wytwarzanego asortymentu przez jednego producenta, czego przyczyną mogą być na przykład względy techniczne lub ekonomiczne. Konsumenci natomiast oczekują dużego wyboru dóbr ze względu na wiele potrzeb. W takiej sytuacji należy dostarczyć różne produkty, od różnych firm do jednego punktu sprzedaży.
  • Luka informacyjna. Konsumenci mogą nie wiedzieć o zmianach w asortymencie producentów, bądź o dostępności nowych produktów. Natomiast producenci danego dobra nie zawsze mogą dotrzeć do swojego potencjalnego klienta na rolety podtynkowe. W takim wypadku, do zadań dystrybucji należy regularna zmiana dostępnego asortymentu oraz dostarczanie wszelkich niezbędnych informacji firmom produkującym dany wyrób oraz ich klientom.


[1] Źródło: B. Słowiński, „Wprowadzenie do logistyki”, Koszalin 2008.
[2] Źródło: M. Christopher, „Strategia zarządzania dystrybucją”, Warszawa 1996, s. 151 - 152.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz