poniedziałek, 5 marca 2018

Klasyfikacja kanałów dystrybucji

Klasyfikacja kanałów dystrybucji


 Marketingowy kanał dystrybucji nazywany również kanałem marketingowym złożony jest z indywidualnych firm wchodzących w skład procesu dostarczania wytworzonego dobra lub usługi konsumentom albo użytkownikom. Kanały te może odzwierciedlać rurociąg, przez który płynie woda od samego źródła aż do kranu.[1] Kanały te umożliwiają przepływ asortymentu od producenta, przez pośredników, do nabywcy.




 Kanały dystrybucji dzielone są w literaturze na trzy podstawowe grupy, które biorą udział w dystrybucji: towarów konsumpcyjnych, przemysłowych bądź usług. Budując system dystrybucji firmy muszą zdecydować, czy w procesie będą wykorzystywać pośredników, czy będą sprzedawać oferowany produkt wprost do ostatecznego nabywcy (np. rolety zewnętrzne Łódź ) Długość kanału związana jest z zakresem, w jakim wykorzystuje się pośredników.[2]
 Podmiotowa struktura kanału dystrybucji wygląda inaczej w przypadku produktów konsumpcyjnych, przemysłowych i producenta usług, co można zaobserwować za pomocą schematów kanałów dystrybucji na rysunku 1.3., 1.4. i 1.5.


Rysunek 1.3. Typowe kanały dystrybucji dla dóbr konsumpcyjnych.

Źródło: K. Przybyłowski, S.W. Hartley, R.A. Kerin, W. Rudelius, „Marketing”, Warszawa 1998, s. 409.



Rysunek 1.4. Typowe kanały dystrybucji dla dóbr przemysłowych.

Źródło:Ibidem, s. 408.


Rysunek 1.5. Typowe kanały dystrybucji dla producenta usług.

Źródło:S. Niziński, „Logistyka w systemach działania”, Warszawa 1998, s. 408.

 Uwarunkowania gospodarcze, zwłaszcza w krajach rozwiniętych, umożliwiają stosowanie różnorodnych kanałów przepływu produktów (np. rolety zewnętrzne ) z miejsca ich wytworzenia do końcowego konsumenta. Można spotkać się z wieloma kryteriami klasyfikacji co przedstawia tabela 1.1.

Tabela 1.1. Kryteria klasyfikacji i typy kanałów dystrybucji
KRYTERIA KLASYFIKACJI
TYP KANAŁÓW
Rodzaj uczestników
  • bezpośrednie
  • pośrednie
Liczba szczebli pośrednich
  • krótkie
  • długie
Liczba pośredników na tym samym szczeblu
  • wąskie
  • szerokie
Rodzaj przepływających strumieni
  • transakcyjne
  • rzeczowe
Stopień integracji uczestników kanału
  • konwencjonalne
  • zintegrowane pionowo
  • administrowane
  • kontraktowe
  • korporacyjne
Znaczenie dla producenta
  • podstawowe
  • pomocnicze
źródło: J.Altkorn, „Podstawy marketingu”, Kraków 1998.

 W następnym wpisie przyjrzymy się bliżej pośredniemu i bezpośredniemu kanałowi dystrybucji.


[1] Źródło: K. Przybyłowski, S.W. Hartley, R.A. Kerin, W. Rudelius, „Marketing”, rolety podtynkoweWarszawa 1998, s. 404.
[2] Źródło: B. Słowiński, „Wprowadzenie do logistyki”, Koszalin 2008, s. 103.

5 komentarzy:

  1. Jeżeli sprowadzamy towary z całej europy to przyda się pomoc firmy takiej jak xbsgroup.pl która ma bardzo rozbudowany łańcuch logistyczny.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jednym z kanałów dystrybucji naszych towarów jest internet. W sklepie online możemy efektywnie sprzedawać produkty w całym kraju oraz poza jego granicą. W realizacji zamówień poprzez sklep pomaga nam m.in. oprogramowanie Sendit. Sendit jest kompleksowym pakietem technologii integracji z przewoźnikami oraz zestawem rozbudowanych narzędzi, do których należy https://www.sendit.pl/sledzenie-przesylek/. Sendit jest bardzo przydatnym rozwiązaniem dzięki któremu jesteśmy w stanie usprawnić wszelkie procesy związane z wysyłką towarów, a także obniżyć koszta przesyłek.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wygląda to super. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń